Steve Jobs měl teorii o tom, co odlišuje lídry od všech ostatních lidí

Americký podnikatel, všeobecně uznávaný jako průkopník v éře IT technologií. Jeden ze zakladatelů, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Apple a výkonný ředitel společnosti Pixar.

Jobs viděl komerční potenciál grafického rozhraní ovládaného myší, což vedlo k představení počítačů Apple Lisa ao rok později také počítačů Macintosh (Mac).

Steve Jobs zemřel v říjnu 2011. Z Apple se mu podařilo vytvořit nejdražší společnost na světě a současně transformovat sedm odvětví.

Zakladatel společnosti Apple tak vstoupil do panteonu největších amerických inovátorů spolu s Thomasem Edisonem, Henrym Fordem a Waltem Disneym.

Jak to udělal?

Steve Jobs jednou řekl svým zaměstnancům, že je zastáncem formy vedení zvané „žádné výmluvy“.

Věří, že úspěšní lidé nespoléhají na ostatní; předpokládají neočekávané okolnosti, stanovují jasná očekávání a komunikují, ale vždy se drží své odpovědnosti.

Steve Jobs měl od sebe obrovská očekávání. Totéž chtěl i od ostatních, nevyjímaje lidí pracujících na vedoucích pozicích.

Proč? Protože jediná věc, kterou mohou ovládat, jsou oni sami.

Jednají tak, že výsledek bude úspěšný nebo neúspěšný – záleží to jen na nich. Pokud uspějí, je to jejich zásluhou. Pokud udělají chybu, je to jejich vinou.

Nemiňte energii na naděje a starosti o to, co se stane. Vynaložte veškeré úsilí, abyste udělali všechno tak, jak to vy sami chcete. Buďte aktivní.

Neste zodpovědnost za každou možnou závislost – zejména za ty, které mají největší vliv na váš úspěch.

Jak by řekl sám Jobs: "Důvody už nejsou důležité."

Nikdy se neomlouvejte.
Nikdy nehledejte příčiny.
A nikdy neobviňujte ostatní.
Samozřejmě kromě případu, kdy se budete obviňovat, abyste příště udělali vše, co je ve vašich silách, abyste se ujistili, že vše půjde podle vašeho plánu.

Souhlasíte s tím, že dobrý zaměstnanec by se nikdy neměl omlouvat?

 

Tady je příběh z knihy Think Like Amazon od Johna Rossmana:

Jobs vyprávěl stejný příběh všem zaměstnancům jmenovaným viceprezidenty společnosti Apple.

Jobs řekl viceprezidentovi, že pokud by se odpadky v jeho kanceláři nebyly nevyčistily, požadoval by vysvětlení od uklízečky.

"Zámek na dveřích byl vyměněn," řekla uklízečka. "A tak jsem se do kanceláře nemohla nijak dostat."

Toto je oprávněná omluva. Uklízečka si bez klíče nemohla udělat svou práci.

„Když pracujete jako uklízeč, důvody mají svůj význam,“ řekl Jobs nově zvoleným viceprezidentům. „V určitém okamžiku mezi popelářem a generálním ředitelem přestávají platit tyto důvody.“

„Jinými slovy, když se zaměstnanec stane viceprezidentem, měl by veškerou omluvu vnímat jako omyl. Viceprezident je zodpovědný za každou chybu, která se vyskytne, bez ohledu na to, co říká.“

#banner#

Rossman připomíná zvládnutí takové úrovně odpovědnosti jako „zvládnutí svých závislostí“: převzetí absolutní odpovědnosti za každou příležitost, která leží ve vaší oblasti kompetence.

Pravidlo vůdcovství je „žádné výmluvy“.

Potřebujete náhradní díly k dokončení objednávky, ale náklad od dodavatele je zpožděn? Měli jste jasně a zřetelně uvést, jaké povinnosti mají obě strany obchodu.

Měli jste uvažovat o nepředvídaných událostech a přebytcích. Opožděné dodání může být chybou dodavatele... ale je vaší povinností zajistit, aby všechny kritické části pracovního toku byly pod kontrolou.

„Jednoduše se obléknu do letadla směřujícího do Tampy, kde budu vystupovat, ale po přistání moje zavazadla odejde do Vegas. Do batohu bych si mohl zabalit náhradní věci.

Ztráta mého zavazadla může být chybou letecké společnosti… ale je mou povinností zajistit, abych měl všechny potřebné věci.

Mnoho lidí má pocit, že úspěch nebo selhání jsou způsobeny vnějšími silami – zejména jinými lidmi.

Pokud uspějí, pomáhali jim při tom jiní lidé, podpořili je... jiní lidé „byli s nimi“. Pokud selžou, pak to znamená, že ti samí lidé u nich nestáli, nevěřili jim, nepomohli jim a „byli proti nim“.

Do jisté míry to samozřejmě platí. Nikdy se nikomu nepodařilo udělat něco světoborného bez pomoci jiných.

Úspěšní lidé se však nespoléhají jen na jiné lidi. Úspěšní lidé zvažují různé neočekávané okolnosti. Úspěšní lidé usilují o to nejlepší a připravují se na to nejhorší.

Stanovují si jasná očekávání. Komunikují – hodně komunikují. Dokončují věci. Instruují a usměrňují. Vedou a spolupracují s ostatními... ale jsou to, kteří nesou konečnou zodpovědnost.

Apple produkty za nejlepší ceny 

Podívejte všechny Apple produkty zde.